Café Partagé #2 op 12 december - De trend van burgerparticipatie

cafépartagélang

Café Partagé is een lerend netwerk voor middenveldorganisaties, met maandelijkse sessies van twee uur waarin telkens een ander thema aan bod komt. Het is geen lezing of vorming, maar een open gesprek waarbij de vragen, bedenkingen en suggesties van de deelnemers centraal staan. Het doel is vanuit gelijkwaardigheid te luisteren naar en leren van elkaar, maar er worden ook conclusies getrokken waaraan ‘de Verenigde Verenigingen’ poogt de gepaste opvolging te geven. Een externe moderator leidt het gesprek in goede banen.

"Democratie wordt voorgesteld als rechtstreeks gesprek tussen politicus en burger. Die ruimte moet dus zoveel mogelijk vrijgemaakt worden. Dit gaat sowieso ten koste van het middenveld. Tegelijk wordt de burger niet enkel als individu, maar als klant gezien. Burgers worden zo consumenten, waardoor ze geleidelijk aan de vaardigheden verliezen om in groep met de overheid om te gaan en collectief een vuist te maken. In dergelijke setting is er geen plaats meer voor een politieke rol van middenveldorganisaties." (Luc Huyse)

Burgerparticipatie zit in de lift. Zowel het aantal burgerinitiatieven als de politieke aandacht ervoor stijgt. En dat is goed nieuws, want het wijst op een blijvend sterk maatschappelijk engagement waar 'de politiek' al even niet meer naast kan en wil kijken. Maar bij middenveldorganisaties roept het ook vragen op. Zoals deze van Frederique Loones van de Ambrassade:

In onze tweede Café Partagé willen we in gesprek gaan over hoe we daar als middenveldorganisaties mee kunnen omgaan:

Zet de toegenomen aandacht voor burgerparticipatie jouw rol als middenveldorganisatie onder druk? Op welke manier? Of zie je het veeleer als een kans tot vernieuwing en nieuwe dynamieken? Is er eigenlijk wel een verschil tussen ‘burgerparticipatie’ en de participatie van burgers via het middenveld? Zoek je als organisatie best naar complementariteit of ‘vermom’ je je voortaan beter als burgerinitiatief? Ga je je als organisatie (intern) anders organiseren? Waar zit de toegevoegde waarde van burgerparticipatie via jouw organisatie?

Klinken deze vragen herkenbaar? Kom dan op dinsdag 12 december naar Café Partagé. Tussen 9 en 11 uur verwelkomen we je graag in Et Oeis van 't Brussels (Cellebroersstraat 59, Brussel) voor een boeiend gesprek, met ontbijt en drankjes

Deelname is gratis, maar inschrijven is nodig - de plaatsen zijn beperkt! Onderaan deze uitnodiging vind je de inschrijvingslink.

Voor wie?
Iedereen die professioneel of vrijwillig actief is in een middenveldorganisatie en in de praktijk op één of andere manier geconfronteerd wordt met een (politiek/publiek) veranderende kijk op burgerparticipatie in de eigen organisatie en achterban. Voorkennis is niet vereist, wel luisterbereidheid en een constructieve, nieuwsgierige houding.

Wat mag ik verwachten en wat heb ik eraan?
Wil je kennismaken met mensen die in andere contexten hiermee worstelen? Zit je met specifieke vragen die je graag met anderen bespreekt? Zit je vast op dit thema en zoek je frisse ideeën, nieuwe inzichten of werkmethodes? Heb je zelf tips of suggesties vanuit je eigen ervaring? Of zoek je een plek voor (zelf)reflectie omdat daar binnen de eigen organisatie weinig tijd voor is? Dan is dit de plek voor jou

Inschrijven kan hier.