De Spelmakers zetten het middenveld in de spotlights

middenveldersvooruit

De Rode Duivels zonder middenvelders is als een samenleving zonder middenveldorganisaties: het wérkt niet.

Dat is de centrale boodschap van De Spelmakers, een campagne van tal van middenveldorganisaties die in aanloop naar de verkiezingen verenigingen op een positieve manier in beeld wil brengen en hun rol als trekkers in de samenleving in de spots wil zetten.

Want ze zijn met zeer velen, de organisaties in Vlaanderen die – drijvend op vrijwillig engagement – mensen samenbrengen rond wat hen bezighoudt. Omdat het leuk is en omdat ze leren van elkaar. En omdat ze samen, en op verschillende manieren, iets willen realiseren of veranderen. Soms worden die organisaties op handen gedragen, soms worden ze ervaren als 'vervelende betweters die nog inspraak willen ook...' en soms hebben ze het gevoel eenzaam te roepen in de woestijn.

Al deze organisaties kleuren niet enkel onze samenleving, maar zijn ook broodnodig en verdienen respect . Ze werken met mensen aan zaken die ertoe doen en waarvan ze wakker liggen. Ze dribbelen, houden ballen in de lucht, geven voorzetten, krijgen en geven rode kaarten en maken onze samenleving tot wat ze is. Op www.despelmakers.be kan je kennismaken met enkele van deze ‘spelmakers’. Je kan er ook je eigen vereniging als ‘spelmaker’ registreren. In een volgend stadium van de campagne zullen De Spelmakers ook voorzetten geven richting politici. In de hoop dat die ze binnenkoppen. Op gemeentelijk, maar volgend jaar ook op Vlaams en federaal niveau.