Tegen 31 aug 2021 moesten alle vzw’s documenten uploaden bij het UBO-register die “aantonen dat de informatie met betrekking tot een uiteindelijke begunstigde adequaat, nauwkeurig en actueel is” (zie https://scwitch.be/nieuws/wijziging-verplichtingen-ubo/).
Deze nieuwe verplichting is een bijkomende administratieve last en het gaat in het geval van vzw’s bovendien grotendeels over openbaar raadpleegbare documenten. Voor vzw’s gaat het immers vnl. over het uploaden van de publicaties van het Staatsblad van de bestuurdersbenoemingen. Vanuit het ‘Only Once’ principe (de statuten en bestuurdersbenoemingen zijn al neergelegd bij de griffie van de ondernemingsrechtbank, een reeks gegevens is reeds geregistreerd bij de KBO, enz.), blijft dit een Kafkaiaanse verplichting.
Helaas blijkt de FOD Financiën haar dreigement omtrent aangekondigde controles ook effectief door te zetten. De eerste boetes blijken uitgedeeld, waardoor we ons genoodzaakt zien nogmaals het bestaan van deze nieuwe verplichting mee te geven en aan te raden dit zo snel mogelijk in orde te brengen.
De collega's van Scwitch helpen je erdoor!
Klik hier voor een stappenplan die je makkelijk door de verplichting heen loodst.
Lees hier de recentste wijzigingen nog eens na of
Lees hier het integrale dossier over de UBO-verplichtingen.