Het Verenigingsloket wil met een overkoepelend digitaal platform de dienstverlening van verschillende overheden aan verenigingen makkelijker laten verlopen. Om dat te verwezenlijken vroeg men input van zowel verenigingen als overheden. Wat blijkt? Beide kampen ze met gelijkaardige uitdagingen en stellen ze ook gelijkaardige oplossingen voor.
Verenigingen focussen op oplossingen die hen helpen bij allerlei wettelijke en juridische verplichtingen. Verder willen zij één up-to-date overzicht van relevante diensten, zoals subsidies aanvragen of een activiteit organiseren. Ook een ‘standaardprofiel’ van hun vereniging is wenselijk, zodat ze maar één keer hun gegevens moeten opgeven i.p.v. telkens opnieuw.
Medewerkers van overheden delen deze top drie, zij het in een andere volgorde. Zij kijken voornamelijk uit naar een centrale databank voor verenigingen om gegevens eenmalig op te vragen en te delen. Ook een totaaloverzicht van de lopende productaanvragen staat hoog op hun verlanglijstje. Verder willen zij de dienstverlening optimaliseren via een volledige digitalisering van aanvraag tot en met aflevering van het product of dienst.
Dit is slechts de top drie van een groot aantal ideeën en suggesties. Helaas kunnen niet alle voorstellen gerealiseerd worden. Daarom is bij elk idee aangegeven of
-
het nog binnen deze regeerperiode te realiseren is, of eerder in de volgende:
-
of het idee nog extra onderzoek nodig heeft of toch niet kan opgenomen worden binnen ons project.
Surf naar https://community.denkmee-verenigingsloket.be/nl-BE/projects/verenigingen-deel-hier-je-idee-1">denkmee.verenigingsloket.be voor het volledige overzicht!
Nu wordt stelselmatig verder gewerkt aan een testversie van het Verenigingsloket.