UBO?
KBO?
Voor u denkt dat we een zonneslag hebben, enige verduidelijking. Het KB dat bepaalt dat vzw's hun 'uiteindelijke begunstigden' moeten registreren trad in werking op 31 oktober 2018. Na uitstel moeten vzw's hun uiteindelijk begunstigden voor de eerste keer registeren tegen uiterlijk 30 september 2019. Het was even wachten hoe dit precies moest gebeuren, maar nu kan dit - gelukkig - automatisch opgeladen worden vanuit de KBO (Kruispuntbank Ondernemingen).
De informatie over bestuurders, dagelijks bestuurders en personen die gemachtigd zijn de vzw te vertegenwoordigen kan dus automatisch vanuit de KBO opgeladen worden in het UBO-register. Een bevestiging van de geldigheid van de informatie is wel vereist.
Het vergt wel enige voorbereiding. Hoe ga je aan de slag?
- Bepaal wie in jouw organisatie de personen zijn die als ‘UBO’s’ te kwalificeren zijn.
- Schrijf deze personen per brief aan over hun rechten en plichten als UBO (art. 21 KB ‘duurzame drager’). Vraag hen alle relevante informatie en bewijsstukken te bezorgen.
- Laat een persoon van het bestuur of een gemandateerde de informatie ingeven in het UBO-register (via MyMinFin). Er is ook een gebruikershandleiding : https://financien.belgium.be/sites/default/files/UBO-Gebruikershandleiding-Wettelijke%20Vertegenwoordiger_0.pdf
! Er is nu ook een aparte gebruikershandleiding voor vzw’s : https://financien.belgium.be/sites/default/files/WettelijkeVertegenwoordiger_%20VZW_NL.pdf - Ontwikkel interne procedures om eventuele wijzigingen snel op te volgen en mee te delen.
Meer info : https://financien.belgium.be/nl/ubo-register
(bron: Scwitch)